Raportul privind nevoile fetelor și femeilor rome din România în domeniul educației face parte dintr-o analiză comparativă realizată în patru țări (România, Spania, Macedonia de Nord și Grecia), în perioada februarie-iulie 2021.
Raportul național pentru România a avut la bază o cercetare calitativă realizată prin intermediul a 12 interviuri cu 4 femei de etnie romă, 4 profesioniști care oferă servicii de formare adresate femeilor rome și 4 reprezentanți de ONG-uri care lucrează pentru îmbunătățirea situației minorității rome.
Studiul cuprinde trei secțiuni:
- contextul românesc;
- evaluarea nevoilor (acces la informații, nevoi educaționale, nevoi de training, integrare pe piața muncii, participare politică) și
- sprijin personalizat pentru cazuri/situații specifice.
Principalele concluzii ale raportului sunt:
- Abandon școlar ridicat;
- Valorile tradiționale au un impact negativ asupra educației fetelor și femeilor rome (supra-responsabilizare față de treburile din gospodărie; stereotipuri cu privire la roluri de gen: bărbații aduc bani, femeile au grijă de casă; sexul permis doar în cadrul căsătoriei);
- Lipsa de stimă de sine și/sau de modele pozitive pentru fetele/femeile rome cu impact negativ asupra educației acestora; â
- Profesori insuficient formați pentru a crea un spațiu inclusiv în școli.
Studiul a fost realizat în cadrul proiectului PROMA – Promoting the integration of Roma women și poate fi consultat AICI (în limba engleză).