CLNR

Raportul de cercetare Comportamentul online al tinerilor din România, riscurile asociate acestuia și modalități de combatere a lor

Tinerii din România și-au sporit prezența online în timpul pandemiei de Covid-19 și petrec din ce în ce mai mult timp pe rețelele de socializare, precum Instagram, Tik tok. Comunicarea cu prietenii și familia lor se numără printre activitățile cheie desfășurate online, dar tinerii folosesc internetul și pentru a viziona filme, a juca jocuri (adesea într-o rețea cu alți utilizatori) și pentru a face cumpărături.

Principalele riscuri asociate cu activitatea online a tinerilor sunt hărțuirea cibernetică, pornografia din răzbunare și alte abuzuri sexuale bazate pe imagini, răspândirea de știri false și dezinformare, dependența de jocurile de noroc online și furtul de identitate. Unul dintre factorii cheie care favorizează apariția acestor riscuri este lipsa campaniilor preventive și a educației (de exemplu, educație sexuală, educație privind utilizarea internetului, instruire privind modul de căutare și verificare a informațiilor etc.), precum și de formare care vizează îmbunătățirea abilităților de gândire critică.

Alți factori care facilitează manifestarea unor astfel de riscuri includ: hipersexualizarea și modelele de rol promovate de mass-media, subreglementarea anumitor industrii care vizează tinerii, cum ar fi jocurile de noroc/jocuri online, neincriminarea pornografiei din răzbunare și lipsa unor obligații ale rețelelor sociale privind prevenirea abuzului sexual bazat pe imagini. Trebuie avute în vedere și încrederea scăzută în sine a tinerilor și informațiile limitate de care dispun părinții acestora, cu privire la riscurile online.

Raportul de cercetare Comportamentul online al tinerilor din România, riscurile asociate acestuia și modalități de combatere a lor prezintă informații cu privire la timpul petrecut online de către tineri și principalele activități desfășurate, comportamente riscante și principalele riscuri asociate, precum și o serie de recomandări către tinerii care utilizează internetul, părinți, autorități publice, instituții de învățământ, online media etc.

Raportul poate fi răsfoit și descărcat de AICI,  în limba engleză.